1. Perbandingan keputusan Sejarah tahun 2010 dan tahun 2009 menunjukkan bahawa pencapaian Sejarah telah meningkat dari segi kualiti tetapi telah menurun dari segi kuantiti. (Sila rujuk jadual 1)
MATA | Tahun | Jum | A | B | C | D | E | |||||
PELAJARAN | Ambil | Bil. | % | Bil. | % | Bil. | % | Bil. | % | Bil. | % | |
SEJARAH | 2009 | 268 | 30 | 11 | 43 | 16 | 42 | 16 | 118 | 44 | 35 | 13 |
2010 | 291 | 37 | 13 | 41 | 14 | 47 | 16 | 127 | 44 | 39 | 13 |
1.1 Peningkatan dari segi kualiti
Gred Purata Sejarah 2009 = 3.32
Gred Purata Sejarah 2010 = 3.31
Beza GP = -0.01 (Kualiti meningkat)
1.2 Penurunan dari segi kuantiti
Peratus lulus Sejarah 2009 = 86.9%
Peratus lulus Sejarah 2010 = 86.6 %
Beza Peratus = -0.3 %
- Pencapaian Target QNet PMR 2010 bagi Panitia Sejarah
Target Cemerlang Sejarah = 48 orang
Tercapai = 37 orang
Target Lulus Sejarah = 100%
Tercapai = 86.6 %
- Pelajar- Pelajar Yang Gagal PMR kerana gagal Sejarah: BIL.NAMABMBIMATSCSEJGEOGKH - KTKH - PKPI1YIP YEW HOONGDCDDEDD
2ERMA FAZIRA BT AZLANBCDDED
CC3TAN PEI JIANGDDBDECD
4SIA ANN YEEDCBCED
D
5TAI PHENG HONGDDCDED
C
6MOHD AZAMUDIN B ARIFFINBDTDEDT
T7TAN XIAO FENDDCDEDD
3.1 Sebab-Sebab Pelajar Gagal
3.1.1 Pelajar kurang minat terhadap mata pelajaran Sejarah terutamanya bangsa Cina.
3.1.2 Pelajar kurang usaha untuk membaca buku teks Sejarah menyebabkan mereka kurang pemahaman terhadap peristiwa Sejarah.
3.1.3 Pelajar tidak berusaha untuk menghafal dan mengingati fakta Sejarah.
3.1.4 Banyak soalan peperiksaan berbentuk KBKK.
4. Pelajar-Pelajar Yang tidak dapat “Straight ‘A’s” kerana Sejarah sahaja:
1. Anthony John A/L Johnson (3I)
4.1 Sebab-sebab tidak mendapat A:
4.1.1 TOV berdasarkan peperiksaan akhir tahun Tingkatan 2 lemah.
4.1.2 Mendapat gred C dan D sahaja dalam ujian selaras, peperiksaan pertengahan tahun dan percubaan walaupun guru telah berusaha memberi nasihat dan bimbingan.
4.1.3 Kurang minat terhadap Sejarah
Keputusan Sejarah Mengikut Kelas bagi PMR 2010
TING. | BIL. | A | % | B | % | ||
CALON | |||||||
3I | 37 | 21 | 56.8 | 11 | 29.7 | ||
3A | 38 | 8 | 21.1 | 16 | 42.1 | ||
3J | 38 | 7 | 18.4 | 12 | 31.6 | ||
3C | 38 | 1 | 2.6 | 2 | 5.3 | ||
3R | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3V | 35 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3B | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3H | 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3K | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
JUM: | 291 | 30 | 12.7 | 41 | 14.1 | ||
5.1 Kekuatan (Huraikan)
5.1.1 Latih tubi yang lebih banyak dan terancang.
5.1.2 Kelas tambahan diberi kepada pelajar dari bulan Februari sehingga September
5.1.3 Soalan peperiksaan percubaan negeri lain dan soalan peperiksaan PMR tahun
lepas diberikan sebagai latihan tambahan.
5.1.4 Kualiti pelajar baik dan bermotivasi.
5.2 Kelemahan
5.2.1 Penguasaan Bahasa Melayu sangat lemah dalam kalangan pelajar kelas hujung.
5.2.2 Masalah ponteng kelas dan ponteng sekolah.
5.2.3 Banyak soalan peperiksaan PMR berbentuk KBKK.
6. Strategi Untuk Meningkatkan Pencapaian
6.1 Menghabiskan sukatan pelajaran selewat-lewatnya pada bulan Julai.
6.2 Memberi latih tubi terancang berdasarkan tajuk-tajuk kecil.
6.3 Mengadakan kelas tambahan.
6.4 Memberi soalan peperiksaan percubaan PMR negeri lain dan soalan peperiksaan sebenar sebagai latih tubi tambahan.
No comments:
Post a Comment